Feriens siste tinderangling

Feriens siste topptur gikk til Tverrbottindane. Vi var glad vi ble lenger tross været, for det ga oss to ekstra turer, og seks nye topper.

Leirdalen i dag. Kjørte gjennom bommen kl. 07.03. Været skulle være best før kl. 14, så greit å være tidlig ute. Vi parkerte rett før elven ved Presten, og begynte å gå oppover mot Leirløyfte. På ca. 1600 m.o.h., dukket det opp en liten topp som vi gikk til venstre for.

Herfra så vi rett opp mot Leirløyfte. Ikke la deg lure! Den ser verre ut enn den er. Men, den steinrøysa sugde all energi ut av oss... Den var drøy. Og vi hadde litt glatte steiner vi måtte passe oss for.

Endelig oppe på første topp, Vest for Tverrbottinden V1 (2110). En enkel topp å gå til fra vest. Vi gikk ut på enden, og så med en gang at her var det litt mer kronglete og utsatt å gå ned til nabotoppen. Så vi gikk ned derfra, satte fra oss sekkene og gikk 20-30 meter på nedsiden av toppen, mot skaret mellom toppene. Her bød det på litt klyving, men

det var gode tak. Vel oppe i skaret var det en bred, men luftig sti, så var det bare å tasse videre til topps, Tverrbottinden V1 (2113). Kjempekul, og verdt et besøk.

Tåka kom og gikk denne dagen. Vi tok en skikkelig pause etter de to første toppene, før vi begynte på de rundt 120 høydemeterne ned i skaret mot neste topp. Så gikk vi opp igjen 180, og kunne snart juble for topp tre, Store Tverrbottinden (2161). Denne bød ikke på noen vanskeligheter, bare steinur. Så var det neste. Bare rett under 100 høydemeter ned nå. Nøyaktig samme rygg og

oppgang som forrige. Det var utrolig artig å se. På nederste punkt gikk Søre Illåbrean helt opp til kanten av bandet.

Enkel oppgang til Midtre Tverrbottinden Nord (2151), hvor det faktisk begynte å snø endel. Det sluttet da vi nådde toppen. Her vil jeg anbefale å gå helt ut på tuppen mot nord-øst.

Utsikten der er fantastisk, og det er moro å se de bratte fjellsidene som stuper ned i dalen. Neste, og dagens siste topp, Midtre Tverrbottinden Sør (2106) var også en enkel skuring. Her tok vi en lang pause til, før vi så at tåke og regn eglet seg innover toppene fra nord. På tide å gå ned igjen.

Her fulgte vi varder ned til et kryss, og fulgte vardene videre vestover ned ryggen. En helt grei tilbaketur, som ikke bød på noen utfordringer. Vi var forberedt på masse tåke og regn, men alt i alt så ble det en bedre tur enn vi hadde trodd. Fantastisk flott avslutning på fjellferien.