top of page

Mitt drømmested

Oppdatert: 15. jun. 2023

For en flott start jeg har hatt på det nye stedet mitt på fjellet. Da jeg kom kjørende opp på torsdag, og fikk utsikten midt i fleisen, visste jeg med en gang at dette var noe jeg absolutt ikke ville angre på.

Utsikt til Vangsmjøsa fra 1414 moh.
Utsikt til Vangsmjøsa.
Utsikt til vakre fjell ut et stuevindu.
Utsikt fra stuevinduet

Jeg brukte de første dagene mine her til utforsking av nærområdet, og det er utallige turer her bare med å sette på seg enten ski, truger eller fjellstøvlene rett utenfor døra. Jeg gir meg enda over. Fredag etter jobb gikk jeg, på fjellski, opp mot øst for leiligheten, til en topp som heter Målegge. Jeg hadde så lyst å undersøke i høyden, og for en tur det ble, bare 2,6 km og nesten 400 høydemeter opp fra start. 360 graders utsikt fikk jeg, med panoramautsikt til Hurrungane, Falketind, Uranostind, Sagi, Mjølkedalspiggen, Mjølkedalstinden og Sjogholstinden. Jeg ble sittende på toppen i to timer, og nyte utsikten i vindstille og varmt vær.

Jeg som smiler med solbriller og sekk.
Fornøyd på tur i flott vær.
Person som står og skuer utover fjellet.
På toppen med utsikt mot Hurrungange.
Panorama over Jotunheimen.
Utsikt ned mot Tyin.

Dette var min første tur i høyden med nye fjellski, så jeg var litt spent på hvordan nedturen ville bli. Jeg har alltid slitt med det, grunnet vinglete ski, så jeg grudde meg litt. Men det gikk overraskende bra, gitt. Nye ski og bindinger leverte!

Solnedgang over flotte fjell i Jotunheimen.
Solnedgang over Uranostind.

Lørdagen var jeg først en tur i butikken, så var det bare å spenne på meg skiene å gå til motsatt side av hva jeg var i går. Et lite stykke på vannet, så bar det oppover igjen. Jeg hadde bestemt meg for å gå eggen til høyeste topp, Galden (1419). Det var lettere sagt enn gjort. De nye skiene mine er en del breiere enn de forrige, men jeg bruker samme type kortfeller. Fant fort ut at de var for smale, som gjorde at jeg sleit veldig i de bratteste partiene. Men jeg kom meg da opp etter mye om og men. Og utsikten herfra var, om mulig, enda flottere enn i går. Så Gjendealpene i tillegg, samt innover Filefjell. Bare å dra frem primus, panne og svelerøra, og kose vettet av meg ;-)

Det kom en gjeng randofolk opp, som jeg pratet litt med. Hyggelige folk, som gledet seg til å kjøre ned igjen. De var ganske misunnelige på svelene min, som jeg tilbød dem om de hadde lyst på. Men de hadde ikke tid. Det kom noen par til opp, som jeg også skravlet en del med. Alle på rando. En og en halv time satt jeg og nøt utsikten, og det er jo ikke så rart...

Tyinvannet med utsikt mot Jotunheimen og Uranostinden.
Bilde av høye fjell i Jotunheimen, Hellstugutinder, Semeltinden og Memurutindane.
Hellstugutinder, Semeltinden og Memurutindane.
Gjendealpene i Jotunheimen.
Gjendealpene.
Utsikt til Vangsmjøsa fra Galden.
Austabotntind, Soleibotntind og Ringstind.
Hurrungane med blant annet Storen og Gjertvasstinden på hver sin side.
Detalj av en stein i snøen. Naturen er vakker.

Nedturen gikk igjen overraskende bra, og jeg er jammen superfornøyd med de nye skiene. Tilbake igjen, møtte jeg på noen andre beboere, fra bergen, som jeg fikk hilst på og skravlet litt med. Herlige folk! Kan si meg fornøyd med min første langhelg her på "hytta".