Til nye høyder i Galdhøpiggens bakgård

KJELHØE (2223), GALDHØE (2283) og VESLE GALDHØPIGGEN (2369)

Vi kjørte gjennom bommen til Norges høyeste bilvei, veien mot Juvasshytta. Neste dag skulle vi prøve oss på tre topper ved Styggebreen og Galdhøpiggens bakgård. Etter en liten stund fikk vi plassert bilen i grøfta, og satt opp teltet nogenlunde rett... Nesten, iallefall. For

en kveld vi fikk. Varmt og godt, og en nydelig solnedgang. Teltplass på nesten 1700 m.o.h., er det lenge siden vi har hatt.

denne turen, hvis du er komfortabel med å klyveklatre litt.

Tilbake fulgte vi vardene, og fikk gått i snø helt ned til vi møtte stien fra Galdhøpiggen. Godt fornøyde med dagens fangst, kjørte vi tilbake til teltet. Vi kom jo ned ganske tidlig, og gledet oss til en deilig kveld. Det kunne vi bare glemme. Etter et par timer, begynte det å blåse skikkelig opp, og det begynte å regne. Inn i teltet. Dette har vi vært med på så mange ganger før. Så vi tok en bråbeslutning, og bestemte oss for å pakke alt, og sove i bilen. Vi måtte ligge på teltet for at det ikke skulle blåse bort. Så var det bare å finne et sted som var rettere for bilen. Vi kjørte bare ned rundt 100 høydemeter, og ”bygget” om bilen til overnattingsbil. Null problem ;-) Så da kunne vi sitte ”inne” og nyte uværet på utsiden. Ganske artig. Og vi sov faktisk ikke så verst... ish...

Vi kom tildlig ned til butikken i Lom, og der møtte vi jammen på fjellguiden vår, Christian fra Jotunheimen Arrangement. Det var veldig koselig. Så gikk vi på bakeriet, og kjøpte et deilig brød, kaffe og te, så kjørte vi til en rasteplass rett før Vågåmo, og spiste frokost. Vi rakk det akkurat før himmelen åpnet seg... igjen...