top of page

Med ungdommen til fjells

Oppdatert: 15. feb.

Denne gangen var jeg så heldig å ha med meg jentene mine og eldstes australske kjæreste med opp på hytta. Kvalitetstid siden begge ikke bor hjemme lenger.

Yngstejenta (Kamilla) kom hjem torsdagen, og fredag plukket vi opp eldstejenta (Renate) og kjæresten (Chayton) på Hamar. De hadde kommet med fly fra København, og tog fra Gardermoen. Så var det bare å kjøre i finværet vestover. Vi stoppet på Leira for å handle mat. Og etter litt over en time, kunne vi svinge inn veien mot Øvre Årdal og hytta. Kamilla hadde aldri sett stedet i finvær, så det var moro å vise frem den flotte utsikten her.

Det ble quesedilla til middag, og kortspill resten av kvelden.

LØRDAG: Det ble bedre vær enn meldt i dag, så da var det bare å spenne på seg skiene etter frokost. Chayton hadde aldri gått på ski før, så det ble litt klabb og babb før han fikk skikkelig teken. Han og Renate tok det litt med ro for å få til gåingen skikkelig, så Kamilla og jeg tok bena fatt, og "suste" bortover. Ikke det beste føret i dag, og det blåste skikkelig surt, men det var godt å komme ut. Etter litt over 3 km, snudde Kamilla og jeg og begynte å gå tilbake. Da møtte vi de andre på to kilometers merke, og jeg må si jeg var imponert at Chayton hadde klart å gå hele veien dit :-) Moro! Vi gikk samlet flokk tilbake til hytta, og koste oss med kakao og sjokolade da vi kom inn. Så ble det litt kortspill, før vi lagde pizza og så en film. Herlig fin dag.

Renate og Chayton

Kamilla

En enslig skuter på vannet.

Måtte en liten tur ut på kvelden.

Søndag: Sikten var dårligere i dag, men det ble da en tur ut på ski etter frokost i dag også. Vi gikk samlet flokk til 2 km, da snudde Renate og Chayton. Han kjente at et gnagsår begynte å utvikle seg, så det var greit å ikke utfordre den. Kamilla ble med til 2,5 km før hun snudde. Jeg måtte gå litt lenger i dag, og gikk til 5 km, hvor jeg svingte ut på vannet og gikk den tilbake. Da klarnet det litt, og sola viste seg hele veien. Det var utrolig deilig. Halvtime etter jeg kom inn, tettet det til igjen. Litt flaks skal man ha. Kakao med krem i dag. Og i kveld ble det Geni, som vi fant ut at var fra 1997, så ungdommen sleit litt med noen av spørsmålene. Men alt i alt var det ganske så artig, og Renate vant.

Ny tur, og Chayton begynner å bli ekspert.

Nydelig på vannet tilbake.

Solen dukker frem.

Deilig å se solen litt, selvom den gjemte seg bak skyene.

Mandag: I dag snødde det, og tåka var tett. Allikevel bestemte vi oss for å ta en tur på ski, men i dag hadde vi lyst å gå på vannet. Scootersporene hadde snødd igjen, men fint å gå. Og det var jo bare å følge stikkene. Ungdommen ble med et lite stykke før de snudde. Jeg ønsket å gå lenger. Da jeg kom til der jeg begynte turen på vannet i går, begynte det å blåse opp, og tåka tettet seg helt. Tok en helomvending, og gikk i sur motvind tilbake til hytta. Den så jeg ikke før jeg hadde rundt 500 meter igjen. Kakao og te i dag også. Etter fiskemiddag så vi en film, også ble det kort og kos resten av kvelden.

Alle ut på isen.

Snø og litt vind.

Ikke verdens beste sikt denne dagen.

Tirsdag: Hjemtur. Vi pakket og ordnet og vasket litt. Renate og Chayton skulle ta flyet tilbake til København, så jeg kjørte de dit. Det var ganske så glatt på veien, så vi måtte ta det med ro.

Takk for turen til mine herlige ungdommer, dette kan vi fint gjøre igjen.