top of page

FÞrste tur pÄ Jothunheimens stÞrste bre

Oppdatert: 18. jan.

SOL, SOL, SOL! Det var vÊrmeldingen denne helgen. To uker i strekk har denne gule, herlige kula pÄ himmelen vist seg, og da var det bare Ä pakke til tur.

Å gĂ„ pĂ„ SmĂžrstabbrean var utrolig kult.

Dette var ThorbjÞrns fÞrste topptur pÄ fjellski, sÄ greit Ä ikke bite over altfor mye. Det ble telting ca. 1,5 km opp fra Krossbu, med nydelig utsikt over Sognefjellet. Neste dag skulle turen gÄ til SÞre SmÞrstabbtindane via SmÞrstabbrean. Et sted jeg heller ikke har vÊrt, sÄ dette gledet vi oss veldig til. Vi startet kvelden med Ä hilse pÄ Bjarne pÄ Krossbu, Lene var opptatt. Alltid koselig! Resten av kvelden gikk til Ä sette opp telt, og bare nyte omrÄdet. ThorbjÞrn mÄtte en liten tur oppover for Ä fÄ siste rest av solen fÞr vi krÞp inn i teltet.

Utgangspunktet var Krossbu.

Soverommet for helgen!

ThorbjÞrn pÄ jakt etter siste solstrÄler...

... og det fikk han :-)

Utsikt mot Hurrungane, FannarÄken, Steindalsnosi og Krossbu.

LÞrdag morgen var vindstille og flott. Vi stresset ikke akkurat, og kom avgÄrde pÄ tur rundt kl. 09. PÄ vei mot Leirbrean sÄ vi horder av folk som var pÄ vei oppover. Noen mot Veslbreatind omrÄdet og mange mot Leirbrean. Det var bare et fÄtall av oss som gikk videre mot SmÞrstabbrean. Solen tok allerede hardt, og det var deilig varmt der vi tuslet oppover til den store flaten med snÞ. Og for en flate... Har aldri sett maken.

FĂžrst opp til Leirbrean...

... sÄ alene mot SmÞrstabbrean.

Denne breen var bare helt utrolig!!!

Toppene sÄ nÊrme ut, men det tok jammen tid Ä komme seg bort til dem. Ved foten tok vi en liten lunsjpause fÞr vi gjÞv lÞs pÄ bakken opp til fÞrste topp, SÞraustre SmÞrstabbtind (2030). Siste etappe opp fra skaret mÄtte gÄs pÄ bena. ThorbjÞrn var helt over seg over hvor vakkert det var. "SÄ mange topper! Umulig Ä finne ut av hvor man skal begynne". Og vi sÄ nesten alt av topper derfra. Lenge sto vi alene pÄ den vindstille toppen, fÞr vi fikk besÞk av ei hyggelig dame. Vi skravlet litt med henne fÞr vi tuslet ned til skaret igjen for Ä begi oss pÄ ryggen videre. Det skal jeg love dere at var moro!

Fra toppen av SĂžraustre SmĂžrstabbtind (2030) mot blant andre StorebjĂžrn.

Resten av de SĂžre SmĂžrstabbtindane, Gravdalstinden og Hurrungane lengst bak.

Ved Ä gÄ hele traversen, fikk vi med oss Øst for SÞre SmÞrstabbtinden (2023) ogsÄ.

Veldig kul travers Ä gÄ. Her pÄ vei opp til Øst for SÞre SmÞrstabbtind (2023).

Siste opp til SĂžre SmĂžrstabbtind (2033) var for bratt og utrygg til at vi ga den en sjanse, og tok skiene rundt mot vest, og gikk via Gravdalsbrinken opp til den. De aller fleste som sjekket ut den ryggen, snudde. Dagens tredje topp, igjen helt vindstille.

SĂžre SmĂžrstabbtind (2033) mot Gravdalstindane.

Som vi koste oss <3

ThorbjÞrn begynte Ä kjenne at vi hadde vÊrt lenge pÄ tur, sÄ vi ble enige om Ä ta Vesle Gravdalstinden (2015), og kanskje SÞrvestre SmÞrstabbtind. Gravdalstinden skulle vi vente med. SÄ vi tok ikke med sekkene til denne enkle toppen. Men da vi sto der klarte vi ikke Ä la vÊre Ä ikke begi oss opp pÄ dagen hÞyeste. SÄ ThorbjÞrn gikk tilbake og hentet sekken sin, og vi tuslet oppover den bratte bakken til Gravdalstinden (2113). Og det gikk jo overraskende kjapt, noe vi ikke angret et sekund pÄ. Igjen helt vindstille, og vi kunne nyte toppen helt alene.

En gjeng pÄ tur opp til Gravdalstinden.

Vesle Gravdalstinden (2015).
Kult skue pÄ vei opp til Gravdalstinden.

Hurrungane.

Uranostinden, Slingsbytinden, Falketind og StĂžlsnostind.

Gjendealpene med Knutholstind som hĂžyest, Austre Rauddalstind, Rauddalseggje, Store Rauddalstind, MjĂžlkedalstind.

Skardstinden, Vesle GaldhĂžpiggen, GaldhĂžpiggen, BukkehĂže, Bukkeholstindane, Glittertind.

Kalven, Store SmĂžrstabbtind, Kniven, Sauen, Skeie, Sokse, StorebjĂžrn.

Jostedalsbreen med LodalskÄpa og Breheimen.

Da vi kom ned fra toppen, fikk pÄ oss skiene og bevegde oss mot SÞraustre SmÞrstabbtind, var klokken begynt Ä bli ganske mye. SÄ vi bestemte oss for Ä skippe den. Vi hadde lyst Ä nyte siste rest av solen i campen nÄr vi spiste middag. Og det angret vi ikke pÄ. Tilbake ved teltet jekket vi litt godt drikke, og koste oss i solen, godt fornÞyde med dagen. Vi stekte biff og kokte fullkornris og brokkolini. Bare en ting Ä si til det... NAM! Solen gikk ned akkurat da vi svelget siste bit. Godt planlagt ;-) Vi ble sittende ute litt til, fÞr vi krÞp inn i teltet.

Nydelig solnedgang over Hurrungane.
SmĂžrstabbtindane farges rosa.

Neste dag vÄknet jeg rundt halv seks, og mÄtte tisse. Aldri noe lystbetont, men en nÞdvendighet. Frosten hadde tatt tak i teltet, og det sÄ litt ut som en iglo. Friskt og godt, og nydelige farger fra solen som var pÄ vei opp.

En fin morgen.

La meg igjen i soveposen, og halvsov til klokken kvart pÄ Ätte :-) Det tok litt tid fÞr vi sto opp, men det begynte Ä bli sÄ varmt og godt at Ä ta frokosten ute var helt supert. Vi rigget oss til pÄ underlagene vÄre, og spiste knekkebrÞd med smÞreost og drakk te. Igjen var det en helt vindstille dag.

Vi begynte Ä pakke alt sammen, og fikk plassert alt pÄ pulken. Pulken, ja... Den skulle nedover harde, oppkjÞrte lÞyper. Var bare Ä spenne pÄ seg og begynne Ä sikksakkjÞre. IKKE enkelt! Jeg tok av meg bÄde sela og skiene, og endte med Ä gÄ bak pulken. Det fungerte bra. Etterhvert kunne jeg sette meg pÄ pulken og ake. DET VAR MORO! Og hui som det gikk. Etter at alt var lagt i bilen, og vi hadde skiftet, gikk vi opp til Krossbu for Ä si hadet for denne gangen. Vi kjÞpte kaffe, te og Solo, og skravlet litt med Bjarne. Lene kom forbi et sekund, men mÄtte fortsette med sitt. SÄ kjÞrte vi opp til hÞyeste punkt pÄ Sognefjellet, sÄ ThorbjÞrn kunne fÄ se herligheten derfra ogsÄ. Fra VÄgÄ kjÞrte vi opp og over Valdresflye. Stoppet litt ved KnutshÞe og Bygdin, og nÞt stekt aure pÄ Valdres GjestegÄrd. Den er bare sÄ vidunderlig god! Det ble en perfekt avslutning pÄ en herlig helg.

Ikke sÄ dumt Ä vÄkne til dette.

Beste frokostplassen.

Man mÄ lÞse ting som er best for en ;-)

Turdagen: 1135 hĂžydemeter | 18,9 km | 9 t 51 min.