top of page

I skyggen av Glittertind

Oppdatert: 18. jan.

ENDELIG skulle jeg ligge i telt. Som jeg gledet meg til det. Det hadde vært en tøff uke, så jeg hadde bestemt meg for å ta en snill og enkel topp. Men blir det som man alltid planlegger da? Nei, det gjør jo ikke det ;-)

Veodalen er bare vakker. Helt i bakgrunnen ses Glittertind.

Regnet kom snikende bakfra...

Jeg kom til parkeringen ved Glitterheim rundt 18 fredag kveld. Det var godt og varmt, men skyene hang truende rundt. Jeg hadde tenkt å gå inn til Glitterheim, og fortsette over brua og finne en fin teltplass der. Etter 8 minutter begynte det å småregne. Det var ikke så mye så jeg bare fortsatte å gå. Etter en halv time kom jeg til å snu meg rundt, og bak meg så jeg regnet sige inn i dalen. Bare å få opp teltet fort som fy. Fant en fin plass, og rett etter jeg hadde hevet sekken og meg inn i teltet, åpnet himmelen seg. Snakk om flaks! Dette gjorde at jeg endret turen min for morgendagen. Skulle egentlig ta Nautgardsoksle, men bestemte meg for en annen oksle som lå på baksiden av Glittertind, Austre Glittertindoksle. Det ble en tidlig kveld.

Utsikten fra teltet. Veotinder i bakgrunnen.

Veo dundret forbi ikke langt fra plassen.

Lørdagen startet nydelig. Deilig og varmt, og solen skinte. Jeg hadde ikke mine vanlige fjellstøvler, men noen litt lettere som er sinnsykt gode å gå i. Ett problem! De er ikke vanntette... Så etter 20 minutter oppover dalen mot Bukkeflye, var de søkkvåte. Ja, ja. Jeg var på tur, så jeg brydde meg egentlig ikke noe om det. Etter en time tok jeg meg en laaaaaaang pause på rundt 1700 m, og fikk tørket litt opp. Her fikk jeg også dekning, etter at den forsvant på vei inn i dalen. Bare å si ifra at alt var bra ;-)

Veodalen er bare flott.
Tar livet med ro på tur.

Innover Veodalen mot Glitterheim.

Etter å ha viftet med tærne var det bare å fortsette. Det var en behagelig stigning oppover. På rundt 1900 m, så jeg en stor flokk reinsdyr som koste seg på snøen. Det er så moro å møte på disse flotte dyrene. Jeg hadde gått litt langt til venstre, så jeg havnet på et platå med fryktelig store steiner, og litt vanskelig gå. Kom meg ned til riktig platå igjen, og tok en pause på nesten 2100. Været hadde endret seg. Skyene lå overalt, tåka kom og gikk og det blåste litt surt. Etter pausen gikk jeg videre, og rett før jeg skulle gå opp en kort snøbakke, dukket det plutselig opp en jerv. Ble litt paffe begge to, og ble stående å se på hverandre noen sekunder. Jeg leet ikke en muskel, men den fant ut at jeg var skummel, så den snudde brått og løp nedover snøen. For en opplevelse. Synd jeg ikke hadde mobilen oppe akkurat da...

Fikk tatt et bilde av rusken der den løp nedover. Ikke altfor godt dessverre.

Jeg gikk forbi hytta til NVE, også var jeg plutselig på toppen. Tåka lå rundt, så Glittertind så jeg aldri, men jeg var på toppen av Austre Glittertindoksle (2260).

Austre Glittertindoksle (2260). Bak til venstre ses Trollsteineggje (2300), min topp nr. 100.
Glittertind gjemmer seg i tåka.

Den ryggen her tok jeg for et par år siden. Veldig kul.
Uten skyer ses hele rekka av de flotte toppene i Rondane.

Den følelsen av å stå på en ny topp er ubeskrivelig. Det må bare oppleves. Vinden blåste ganske surt her oppe, så jeg ble ikke så lenge. Tok heller en pause litt lenger ned i le. Ble sittende og tenke litt, for jeg hadde veldig lyst til å ta en topp til, Grotbreahesten. Men jeg valgte å vente med den. Det var meldt styrtregn og lyn, og det er ikke akkurat det beste været å surre opp i fjellet på. På vei nedover igjen møtte jeg på mine gode venner reinsdyrene.

Nede ved teltet igjen, lagde jeg meg middag og bare slappet av. Heldigvis blåste det, så det holdt myggen borte. Herlig kveld. Uværet holdt seg borte, heldigvis.

Deilig å sitte og bare nyte.

Utrolig digg å ligge i telt igjen.

Natten ble ganske vindfull, men våknet til en fantastisk flott morgen. Det som er fint med å stå opp tidlig, er at jeg ofte da ser dyr. Og jammen dukket det ikke opp en flott elg på andre siden av elven. For noen flotte dyreopplevelser jeg hadde denne helgen. Tok meg god tid denne deilige morgenen, brukte nesten fire timer å pakke campen. Gleder meg allerede til å komme tilbake.

MJANGER-TEMPO: 1092 høydemeter | 15 kilometer (+ 6 km t/r parkeringen) | 8 t 42 min.