top of page

På tur med mamsen

Oppdatert: 25. sep. 2023

Mamma har alltid sittet hjemme og mottatt både telefoner, meldinger og masse bilder fra turene mine. Det var på tide å ta henne med til mitt rike...

Nydelige Vangsmjøsa.

Min mamma (83 år), har fått mange artige telefoner fra meg gjennom årene. Den hun nok husker best, var da jeg ringte fra toppen av Galdhøpiggen på kvelden. "Du må da komme deg ned snart!", sa hun. "Neida, jeg skal sove her, jeg", svarte jeg lett. Hun holdt nesten på å dette av stolen, haha. Men dette er hun blitt vant med, og nå ville jeg vise henne litt av riket mitt.

Vi startet turen fra Strømmen, og kjørte til "hytta" mi med stopp på Valdres Gjestegård for å spise deilig stekt aure, og Vang for å kikke på Vangssteinen. Etter noen timer var vi fremme på Tyin og mitt drømmested. Mamma hadde gledet seg veldig til å se både "hytta" og området rundt. Og hun ble absolutt ikke skuffet. "Utrolig vakkert", var et sitat som gikk igjen hele denne uken.

Neste dag spiste vi deilig frokost, før vi tok turen ut. Værmeldingen hadde ikke vært helt på vår side, men selv om det var meldt en del regn, fikk vi ikke noe av det da vi tuslet ute denne ferien. Vi gikk fra "hytta", og tok sti/grus vei fra veien til høyre skiltet Hødntind. Denne veien er relativ bratt, så vi tok mange småpauser for å se på utsikten. En deilig dag å gå en tur på. Såteskard ble målet, og vi satt og bare nøt.

Det ble en tur på 8 km og 200 høydemeter. Etter å ha hvilt litt, kjørte vi inn til Eidsbugarden, og Vinjes rike. En ting er sikkert, jeg har aldri sett mamma ta så mye bilder som på denne turen :-D Her tuslet vi rundt det nedlagte flotte hotellet, og tok turen til Vinjebue. Så gikk vi litt opp i lia på den andre siden av parkeringen. Det blir mange inntrykk på en gang for ei som ikke er vant med slike omgivelser. Etter en god stund her, kjørte vi tilbake til "hytta". En god start på ferien, dette.

Bitihorn på vei tilbake til Bygdin.

Aasmund Olavsson Vinje.

Vinjebue.

Så flott oppover i lia. Vi var jammen heldige med været.

Mamma sjekker bildene hun har tatt.

Så skulle vi videre på turen. Etter frokost og pakking, kjørte vi til Øvre Årdal, og tok flotte Tindevegen til Sognefjellet. Vi brukte god tid, for her hadde mamma aldri vært før. Fra Turtagrø kjørte vi oppover, og stoppet på utkikkspunktet Oskarshaug. Vi kunne se hele prakten innover Hurrungane, og nedover Fortundalen. Videre kjørte vi til høyeste punktet, før vi svingte inn til Krossbu, som skulle være hjemmet vårt til dagen etter. Mamma hadde ikke ord for hvor vakkert både turen til nå hadde vært og Krossbu.

Vi sjekket inn og hilste på vertene, Lene og Bjarne. Jeg hadde ordnet det sånn at vi fikk det beste rommet der... Kun det beste for mamma. Etterpå gikk vi ut og spiste nistepakken, også tok vi en liten tur oppover i det landskapet. Treretters middag smakte fortreffelig, som vanlig, også ble det en liten kveldstur før vi tok kvelden.

Utsikt utover Fortundalen.

Fotografen er i gang.

Sognefjellet, med Smørstabbtindane.

Vi tok en tur litt oppover lia.

Straks klare for middag.

Siste stedet vi skulle besøke på denne turen, var Strind Gard i Lom. Det har jo lenge vært mitt andre hjem, og et sted jeg hadde lyst å vise frem. Og ikke minst at mamma skulle hilse på Anne Jorunn og Trond. Så vi kjørte fra Krossbu, måtte selvsagt stoppe ved Leirdalen, så landet vi i Lom og Strind Gard. Utrolig koselig å se folket igjen. Vi kjørte inn til sentrum, og tok en rundtur. Startet ved Lom Bygdamuseum og Presthaugen, hvor vi så på de gamle husene fra 16-1700-tallet. Nydelig sted. Fant til og med en stolpe ;-) Vi tok turen innom Lom Stavkyrkje og gikk bru over Prestfossen. Mamma hadde lyst å spise på Brimibue, så fikk oss en deilig laksemiddag med godt drikke til. Vi handlet litt, og dro tilbake til Strind Gard for å slappe litt av. Vi tok en kveldstur ned til elven. Vår siste tur denne fine ferien. Jeg er så glad for at mamma kunne få se litt av dette livet mitt. Og hun snakker ikke om annet nå i ettertid, så det var en fin ferie for henne også. Håper vi kan få tatt en tur til en annen gang!

Leirdalen.

Den nye restauranten på Raubergstulen.

"JEG FANT, JEG FANT"!

Lom Bygdamuseum.

Lom Stavkyrkje.

Brua over Prestfossen.

Brimibue.

Kveldstur langs Bøvre.

Femkløver for ekstra lykke.

Fant et puslespill vi koste oss med.