top of page

Påsken 2022

Oppdatert: 18. jan.

En kjapp planlegging endte opp med tidenes påske i fjellet. Sol, vindstille, topptur, telt og en herlig avslutning på Krossbu med deilig mat og gode samtaler med gode venner. Neste gang må kjæresten med...

En hyggelig fyr tok bilde av meg på vei opp til Høgvagltindane.

Min påske i år begynte med å jobbe de tre dagene før skjærtorsdag. Så kom eldstejenta hjem, og hun, min yngste og jeg koste oss et par dager, før de skulle reise til Gøteborg. Da snudde jeg meg raskt rundt, og pakket til en langhelg i fjellet.

Leirdalen er flott med sine 2000-topper på begge sider av dalen.

Parkeringen var ganske full.
En nydelig kveld å gå.

Kvistet løype mot Leirvassbu, Stetinden i bakgrunnen.

Langfredag kjørte jeg til Leirdalen. Kom frem ganske sent, og var ikke avgårde med pulken før kvart over ni på kvelden. Tenkte å tasse så langt jeg gadd, og sette opp teltet. Det var helt utrolig å gå der helt alene, vindstille og bare nyte den kjølige luften. Månen dukket opp etterhvert, og det virket som at noen skrudde på en stor lampe på himmelen. Så klar og stor lyste den opp hele landskapet rundt. Hadde håpet på å få oppleve det, og tenk å være så utrolig heldig. Fullmånen faller i påsken hvert år, og jeg skulle virkelig få nyte den der jeg gikk. Jeg endte på en plass rett ved løypa med utsikt rett på Stetind, Storebjørn, Sokse og Geite. Ikke den verste plassen kan jeg si.

Morsomt å se månen stige opp bak fjellet.

Var nesten som å gå i sollys.
Midt i bildet ses Skardalseggje og Skardalstinden.

Nydelig fin plass å være et par overnattinger.

Etter å ha satt opp teltet, og kommet inn, var det bare å legge seg, og vente på morgendagens tur.

Jeg var avgårde rett over åtte, og kom til Leirvassbu litt over halv ni. Da fikk jeg endelig litt kontakt med omverdenen, og fikk gitt beskjed om at alt var bra, og at jeg hadde kommet godt frem. Klokken ni gikk jeg videre mot dagens mål, Midtre og Søre Høgvagltinden. Jeg var absolutt ikke alene med å gå denne turen, og jeg brukte som vanlig god tid. Lot mange få gå forbi, og bare nøyt denne flotte dagen. Tre og en halv time senere sto jeg på toppen av min 2000-topp nr. 150, Midtre Høgvagltind (2066). Ikke vanskelig å gå opp dit, en super tur om du er fersk på både randonee eller fjellski. Det blåste litt surt der oppe, men jeg pakket meg bare litt inn, og ble sittende en stund. Nydelig utsikt!

Hadde en ganske så fin teltplass.

Kyrkja og Leirvassbu i sikte.

Første lange pause var her, nydelig utsikt mot Smørstabbtindane og Stetinden.

Breen mot skaret og løypa opp til Midtre Høgvagltinden.

Høgvaglbreen med blant annet Kyrkja, Langvasshøe og Visbreatinden i bakgrunnen.

Midtre Høgvagltinden.

Toppvarden på Midtre Høgvagltinden (2066).

Superfin utsikt fra Midtre Høgvagltinden.

Var bare å sitte og slappe av litt på denne fine dagen.

Søre og Midtre Høgvagltinden.

Etter å ha kost meg litt på toppen, gikk jeg ned igjen, og tasset bort til topp nr. 2, Søre Høgvagltinden (2015). Så var det bare å skli ned igjen, over breen og til Leirvassbu. Der var de igang med påskefeiringen med grilling, trubadur og skikonkurranse. Jeg gikk tilbake til teltet, for å spise gourmet-middag bestående av Lammegryte fra Real Turmat! Var jo tross alt påskeaften ;-) Og det smakte godt etter en lang dag på ski. Det blåste, så jeg fikk ikke sittet ute, men hadde teltduken åpen, så jeg kunne nyte utsikten mot Smørstabbtindane og etterhvert solnedgangen. Nå merket jeg at jeg savnet kjæresten veldig, og jeg kjente på det ekstra godt siden det ikke var noen dekning der jeg var... Men sånn er det nå.

Kvelden gikk og jeg kunne endelig legge meg til å sove, etter å ha spilt et utrolig kjipt spill på telefonen, Bubbleshooter - haha! Noe måtte jeg finne på.

Denne smakte utrolig godt etter turen.

Flott solnedgang mellom Sokse og Geite.

Mjanger-tempo: 1096 høydemeter | 16,7 km | 8 t 56 min.

Neste dag var like flott som dagen før, og jeg stekte bacon og koste meg før jeg pakket sammen og gikk tilbake til bilen. Kvelden før tenkte jeg å ta en tur å hilse på mine gode venner på Krossbu, Lene og Bjarne. Og det gjorde jeg. Så koselig å sitte i solveggen der og skravle litt. Noe som endte med at jeg sjekket inn. En knall avslutning på påsken.

Jeg tok på meg skiene og tasset mot en topp som heter Falkeberget (1525), som ligger helt i starten av Utledalen. Ble sittende der oppe i nesten en og en halv time og bare nyte, før jeg satte snuta tilbake til Krossbu og en velfortjent dusj.

Takk for denne gangen, min fine teltplass.

Skikkelig påskevær.

Fra Falkeberget mot Krossbu og Bøverdalen.

Hurrungane, Fannaråken og Steindalsnosi.

Etter dusjen spiste jeg middag med Lene, Bjarne og resten av personalet. Veldig koselig, og deilig mat, spinatsuppe, elgkarbonader og fruktsalat med krem. Slukte hver bidige smule ;-) Så ble jeg sittende og skravle resten av kvelden med vertene, og det var så utrolig trivelig. Herlige folk!

Jeg våknet til nok en nydelig dag, og i dag skulle jeg endelig få se kjæresten igjen <3 Men først måtte jeg nyte siste rest av Sognefjellet og kjøre en liiiiiiiiiiten omvei over Valdresflye. Får jo aldri nok av disse vakre fjellene :-D

Blåtimen og utsikten fra trappa på Krossbu.

Nedover Bøverdalen.

Bilde fra høyeste punkt på Sognefjellsvegen mot Smørstabbtindane.

Hurrungane, Fannaråken og Steindalsnosi.

På Valdresflye mot Gjendealpene og Besshøe.

Siste rest av fjell før lavlandet.