top of page

Småturer på Tyin

Oppdatert: 4. jan.

GODT NYTT ÅR! Fra november til nå, har jeg hatt noen turer hit til "hytta" mi. Da har det også blitt noe småturer på truger, til fots og på ski. Kan ikke si nok hvor glad jeg er for å ha dette stedet mitt her på Tyin. Og jeg kan virkelig anbefale å gå tur på truger. Skikkelig god trening, og du kan gå hvor som helst. Her er årets siste turer :-D

I begynnelsen av november ble jeg mottatt av Aurora da jeg kom til "hytta". Jeg har sett litt av det før, men ikke så mye som det var nå. Utrolig kult!

6. november ble første tur på fjellski. En liten tur i området. Deilig vær, flott utsikt, ikke altfor mye snø. Så jeg bestemte at dagen etter skulle jeg ta trugene. Neste dag var jeg på en deilig tur i høyden, på truger. Veldig artig. Gikk til en topp som heter Målegge. Googler du denne toppen, får du tre høyder, 1421, 1440 og 1461. Og da jeg kom opp, fant jeg ut at det var den laveste jeg hadde vært på tidligere. Så da gikk jeg til den på 1440 i går. Siste får bli til en annen gang. Ikke en sky på himmelen, og ikke noe særlig vind på toppen. Var bare å nyte.

Helt greit å starte dagen slik.

Tyinvatnet før isen legger seg...

Deilig å få tatt i bruk disse plankene igjen.
MÃ¥legge (1440).

Så glad for å være på tur.

Hurrungane med Storen til venstre.

Mot Hødntind.

Tåka lå over vann og hytte i dalen.

Hurrungane og Falketind.

Sola på vei ned.

Neste gang jeg kom tilbake, ble det en knallfin tur i kaldt, men nydelig vintervær. Litt mer snø nå, og jeg gikk opp til Yljeosen via Såteskard. For en tur. Lungene mine knakk litt på denne turen, da jeg glemte å ta med meg Oxyo som gjør kald luft om til varm luft.

Digg å være på tur...

På vei opp i høyden.

Like ved Yljeosen.

Ved Øyangen.

Hødntind til venstre, solen er på vei ned. Vindstille og vakkert.

Utsikt til Gjendealpene.

Bare meg og mine spor, og noen dyrespor da...

Å gå på tur i solnedgang er ganske så magisk.

Solen farger toppene i Hurrungane.

For et vakkert landskap, med Uranostinden som hilser langt der borte.

Grunnet vondt i lungene, bestemte jeg meg for å ta en tur et sted der det ikke var så kaldt. Så satte meg i bilen og kjørte til Øvre Årdal, og parkeringen på Hjelle. Her begynte jeg turen inn vakre Utladalen. Klarte selvsagt ikke å holde meg nede, så gikk 1000 høydemeter for å komme opp i sola. Angret ikke akkurat på det, gitt ;-)

Morgenstund har faktisk gull i munnen.

Hjellefossen.

Avdalen gard.

Utsikt mot Falketinden og Stølsnostinden.

Fra venstre Slingsbytinden, Uranostinden, Stølsnostinden og Falketinden.

Solen på vei ned.

Falketinden. Dette må bli en tur i 2024 ;-)

I begynnelsen av desember hadde jeg med meg yngstejenta hit. Hun hadde hatt noen tøffe uker i militæret, og trengte å slappe av. Da er jo dette stedet det beste stedet å være. Det ble fem dager i tåke, men koste oss allikevel. Hun fikk slappet av, jeg fikk jobbet og lusket meg en tur ut i tåka ;-)

Jeg hadde planlagt å dra opp hit i romjula, men ble liggende rett ut 1. juledag. Og der ble jeg liggende hele uka. Dagen før nyttårsaften var jeg lei av å ligge, så jeg pakket bilen og kjørte til "hytta". Kjæresten kunne dessverre ikke være med, noe som var utrolig kjipt, men jeg måtte bare komme meg ut, og opp i fjellufta. Har til nå fått gått to turer, en siste dagen i året 2023, og første dagen i 2024. Tåke, snø og vind, men utrolig digg. Gleder meg til å se hva dette året vil bringe. Takk for nå, 2023.