top of page

Uranostinden S1

Vet dere hva? Roten til en god topptur er en god natts søvn... Vi kom til "hytta" rett før 24 fredag kveld, og natten ble deretter. Jeg snorka visst, krølla bena inn i Thorbjørns og jeg drømte om rista brødskiver og ei jente som kasta babyer... Så det ble lite skikkelig søvn. Og det merket vi på tur i dag. Tung i kroppen, dårlig pust... Men. Tur ble det, og i deilig sommervær.

Vi kjørte inn i Koldedalen, andre gangen dette året. Et supert utgangspunkt til blant annet Uranostinden og Falketind. Sistnevnte har vi igjen å gå til, men det blir nok en tur dit forhåpentligvis neste år. Stien startet rett etter brua som er i enden av dalen. Og denne følges helt til stien svinger til høyre mot Fondsbu. Videre tar stien til venstre, også er det bare å følge videre til venstre, ellers havner du ved foten av breen, eller om du skal gå til Langeskavlen.

Falketind og Stølsnostind.

Vi vil til toppen av Falketind...

Nydelig høstvær.

Storen, Sentraltinden, Styggedalstindane og Gjertvasstinden.

Vi koste oss på tur i dag og.

S1 og S2 med tåkehavet i bakgrunnen som lå over Tyin.

Høyeste topp i bakgrunnen, Galdhøpiggen.

Ser dere nøye etter, så kan dere skimte noen av klatrerne bak oss.

Å gå sånn i shorts i høyfjellet i september er ganske unikt.

Så er det bare å følge ryggen oppover. Det er vardet så og si hele veien. Det er et par steder som er litt kinkig, men har du klyveklatret litt, er dette ingen problemer. Litt luftig før du kommer opp på S2. Fra denne og til S1 er det bare å tasse ned og opp. Moro å stå så nærme hovedtoppen. Mye folk på denne, mens vi traff bare på tre på vei opp. Og vi så også folk på breen. Blitt vår lille favoritt, dette :-D Kult å få en topp til på lista, selv om det tok mye energi i dag 😉 Herlig dag i fjellet, med lang pause og kos på toppen.

Fikk leiligheten min i april, og vi har allerede fått muligheten til å være to ganger på den flotte toppen som troner i utsikten fra stuevinduet. Vi er heldige!