top of page

Uranostinden S2

Oppdatert: 10. aug. 2023

Koldedalen er et sted jeg bare har hørt om og sett på bilder, aldri vært der. Det har stått høyt på listen min å sjekke ut dette stedet, og etter jeg fikk mitt fritidssted på Tyin, var det jo ikke lange veien å dra inn dit.

Koldedalen med Koldedalstinden til venstre og Falketind til høyre.

Thorbjørn hadde aldri vært innover veien til Eidsbugarden, så vi kjørte først ned dit for å kikke litt. Han var enig med meg at det stedet er flott. Vi kjørte tilbake til Tyinholmen, og inn Koldedalsvegen. Ja, det var utrolig vakkert der, men veien inn var et helvete på jord ;-) Vi fant en fin parkering, og vi hadde egentlig bare tenkt å gå litt rundt der, og se hvor vi havnet. Vi begynte så sent, at vi tenkte at vi ikke ville rekke å komme oss opp noe sted. Så vi gikk rett opp i lia til høyre for elven. Det skulle vi svi for litt senere, da vi måtte vade for å komme på riktig side, og inn mot Uranostinden.

Klar for tur.

Vi gikk til foten av Uranostinden, og spiste lunsj. Så bestemte vi oss bare for å gå videre. Det var tross alt ferie, null vind og godt og varmt. Jeg har lest at turen opp til S2 hadde noen utfordrende steder, og det tok ikke lang tid før vi kom til det første stedet. Det gikk veldig bra, med godt samarbeid. Videre var ganske luftig, og rett før toppen kom neste utfordring. En luftig travers, det var greit å holde tyngdepunktet lengst mulig ned. Over den var det bare å klyve litt til, så sto vi på toppen av S2 (2048).

Artig med sånne utstikkere. Vakre Hurrungane i bakgrunnen.

Hei, hei :-D

Uranostinden S2 (2048) med Uranostinden tronende i bakgrunnen.

Falketind og Stølsnostinden.

Utsikt sørover mot Tyin.

Det var herlig å sitte på toppen i bare singlet og shorts og nyte kvelden. Vi droppet å gå den enkle turen videre til S1, siden det var såpass sent, og at vi visste at hit ville vi komme tilbake. Perfekte treningstur for å øve på å klyve/klatre.

Vi tok hovedstien tilbake til bilen, så var det bare å krongle seg ut på den humpete veien til Tyinholmen. Derfra var det fin vei tilbake til "hytta". Sen fiskemiddag i dag, men så verdt å få med seg den nydelige toppen vi har så flott utsikt til.